A motorolaj összetétele a használat során fokozatosan változik, ahogyan különböző szennyeződések és anyagok kerülhetnek bele. Az egyik leggyakoribb, komoly problémát okozó anyag az üzemanyag, amely, ha belekeveredik a kenőanyagba, csökkenti annak viszkozitását. Ez azt jelenti, hogy az olaj nem tudja kialakítani a megfelelő vastagságú olajfilm-réteget, amely a motor alkatrészeinek védelmét szolgálja.
A motorolajba kerülő üzemanyag kapcsán itt érhető el bővebb információ! A motor alkatrészei közé tartoznak a hengerek és a dugattyúk, amelyeket dugattyúgyűrűk vesznek körül. A dugattyúgyűrűk fő feladata a tömítés biztosítása a forgattyúház és az égéstér között. Amennyiben a tömítés nem tökéletes – például a dugattyúgyűrűk kopása miatt – az égéstérben lévő üzemanyag-levegő keverék beszivároghat a forgattyúházba, és végül lejut az olajteknőbe, ahol elkeveredik a motorolajjal. Emellett az is előfordulhat, hogy az üzemanyag elégetése nem megfelelő, például gyenge égés vagy hidegindítás esetén, és ilyenkor is kerülhet az üzemanyagból kis mennyiség a motorolajba. Normál körülmények között kis mennyiségű üzemanyag szinte mindig keveredik a kenőanyagba, például a motor hidegindítása során vagy alacsony üzemi hőmérsékleten. Ez általában nem okoz gondot, amennyiben az olajcsere periódusait betartjuk, és az üzemanyag aránya nem haladja meg a 2%-ot.
Az üzemanyaggal szennyezett motorolaj nem képes megfelelően védeni a motor alkatrészeit, ami idővel komoly károkhoz vezethet. A probléma megelőzéséhez alapvető az olajcsere-intervallumok betartása, valamint a motor rendszeres karbantartása, hogy a tömítések, a befecskendező rendszer és a dugattyúgyűrűk mindig megfelelő állapotban legyenek. Ha a motor alkatrészeinek fémfelületei közvetlenül érintkeznek és egymáson dörzsölődnek, a kopás jelentősen felgyorsul, mivel a kenés hiánya miatt nincs védelem a súrlódás ellen.