Kinek a feladata a munkavédelmi felszerelés biztosítása?

Az egyre szigorúbb szabályozások dacára is rengeteg munkahelyi baleset történik hazánkban, ezek száma tavaly is meghaladta a húszezret. Noha a tendencia némi csökkenést mutat, jól látszik, hogy még van hová fejlődni.

Ez utóbbi pedig kizárólag a megfelelő munkavédelmi felszerelés alkalmazásával és fokozott figyelemmel érhető el. Előbbi kapcsán azonban még mindig meglehetősen sok a félreértés, főképp a beszerzést és a használatot illetően. Egyes ágazatokban ugyanis nagyon széleskörű a munkavédelmi felszerelés iránti igény. Gondoljunk például csak az építőiparra, ahol egyaránt elengedhetetlen a testen viselt kiegészítők, illetve az építési területen elhelyezett védőeszközök használata. Utóbbiak telepítése általában külön brigád feladata, ezért ezek vonatkozásában nincs is túlságosan sok teendőnk. Ez így is van rendjén, hiszen ezeknek a speciális kellékeknek a beszerzése is nagy odafigyelést és szaktudást igényel, ennélfogva ezt mindig a profik hatáskörébe tartozik. Korántsem ilyen egyértelmű azonban a helyzet a személyes használatú munkavédelmi felszerelés esetében.

Ilyen lehet például egy sisak, egy kesztyű, vagy épp a bakancs is. Különleges feladatok esetén természetesen akár vegyvédelmi ruházat alkalmazása is indokolt lehet, így aztán gyakorta merül fel a kérdés, vajon egy ilyen munkavédelmi felszerelés megvásárlása, cseréje, vagy épp karbantartása kinek a hatáskörébe tartozik. Nos, az igazság az, hogy a Munka Törvénykönyve teljesen egyértelművé teszi a választ, hiszen abban az szerepel, hogy ezeknek a kiegészítőknek a beszerzése és biztosítása minden esetben a munkáltató feladata. Ugyancsak a főnökségre hárul a munkavédelmi felszerelés időszakos karbantartása is, ám fontos észben tartanunk, miszerint ez a speciális beavatkozásokra – például a vegyvédelmi eszközök tisztítására – vonatkozik. Az állagmegóvás felelőssége ugyanis ránk hárul.